donderdag 29 maart 2012

Wat heeft Douglas De Coninck tegen de vrijmetselarij?

De Morgen van 21 maart 2012 publiceerde op pagina 3 een artikel van de hand van journalist Douglas De Coninck met als titel “Fikse ruzie onder vrijmetselaars”.
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik de inleiding las waarin De Coninck stelde dat “De grootmeesters van de drie belangrijkste koepels van vrijmetselaarsloges” een brief naar hun leden hebben verstuurd waarin wordt opgeroepen om “alle contact te mijden met de Gentse loge Jan Van Eyck”.

Deze loge, die ik trouwens niet ken, zou volgens de schrijver “te vrouwvriendelijk zijn”.
Verder in het artikel wordt gemeld dat het gaat over een loge van de Alliance Maçonnique, een Franse confederatie van autonome loges.
Wanneer De Coninck schrijft dat de brief waarvan sprake uitging van de grootmeesters van het GOB, de GLB en Lithos, slaat hij de maçonnieke bal mis in die zin dat Lithos slechts een kleine vrij nieuwe confederatie is van autonome loges in België die slechts een 400-tal leden telt (zie http://vrijmetselarijvoordummies.blogspot.com/2012/01/vrijmetselarij-in-belgie-in-cijfers.html).
Als De Coninck zijn huiswerk beter had voorbereid, dan zou hij geweten hebben dat niet Lithos, maar Le Droit Humain (DH) tot de grote drie behoort.
Dat de grootmeester van DH niet bij de briefschrijvers hoort die tegen vrouwen in de loge zijn is nogal wiedes omdat de loges van DH gemengde loges zijn.
Dat echter ook Lithos meedoet aan deze vrouwonvriendelijke briefschrijfactie kan ik eigenlijk moeilijk geloven. Ik zou die bewuste brief wel eens willen zien. Volgens Jimmy Koppen, historicus aan de VUB en kenner van het maçonnieke landschap, kent Lithos zelfs geen grootmeester, maar wel een voorzitter. (zie de link drie alinea’s hoger)
De werkplaatsen van Lithos zijn tot nu toe allemaal gemengd, alhoewel er zowel gemengde, uitsluitend mannelijke en uitsluitend vrouwelijke loges kunnen worden opgericht. (zie https://www.lithoscl.org/page.asp?lid=1&id=170)
Het is niet de eerste keer dat deze journalist zijn negatieve oprispingen ten aanzien van de vrijmetselarij in het algemeen op de lezers van De Morgen loslaat.
In de krant van 29 oktober 2011 berichtte hij over een politiekorpschef die, volgens de insinuaties in het bewuste artikel, in dienst is kunnen blijven na een reis samen met een “drugsbaron” (sic), door zijn connecties in de loge.
In hetzelfde artikel schrijft DDC dat hij documenten in zijn bezit heeft waaruit een en ander moet blijken. Hij zou zelfs een ledenlijst hebben.
Ook doet hij een stuk van het rituaal uit de doeken.
Waarom doet die man dat?
Om ook even met geruchten en insinuaties te jongleren, het volgende: ik heb mij laten vertellen, maar nogmaals, dat is niet meer dan een gerucht, dat DDC zou hebben aangeklopt bij een loge, maar geweigerd werd.
Ik kan mij inbeelden dat geweigerd worden bij de loge voor sommigen een serieuze afgang betekent waardoor een zekere wrok kan ontstaan die kan ontaarden in een soort van wraak.
Ik weet het niet, en ik zal het waarschijnlijk ook nooit weten. Het is niet de gewoonte om binnen de vrijmetselarij te roddelen over geweigerde profanen, maar ik acht dit scenario niet onmogelijk.

En trouwens, samenzweringstheorieën gaan er altijd in, zelfs bij journalisten als DDC die ik toch altijd als een slimme jongen heb aanzien.

3 opmerkingen:

  1. Ondertussen groeit ALMA uit tot een gemeenschap met tientallen loges verspreid over Europa. De meeste ALMA-loges zijn gesitueerd in Frankrijk, enkele in België. Het is echter geen Franse obediëntie maar een alliantie van loges ongeacht langsgrenzen. Het aantal loges dat aansluit bij ALMA is, vergeleken met de historische snelheid waarmee obediënties in het verleden groeiden, niet negeerbaar.

    De Gentse loge, Jan van Eyck, is de eerste Belgische loge die aansloot bij ALMA. Ze waren de vierde ALMA loge, de eerste nieuwe loge na de drie oprichtende loges. Ondertussen zijn er al tientallen loges lid van ALMA en kloppen meer loges aan de poort.

    Het typerende aan ALMA (Maçonnieke Alliantie) is dat ze geen machtsgerichte pyramidestructuur nastreeft, wel een functioneel broederlijk werkingsmodel. Loges beslissen zelf of ze gemengd zijn of niet, beslissen zelf welke maçonnieke ritualen ze als groeimodel gebruiken. Het is een onderling gestuurde alliantie waarbij niemand (zoals het in een loge hoort) zich verheven voelt boven de andere, en waarbij coördinerende leden uiteindelijk na een poos terug op de kolommen (op een neutrale plaats tussen de anderen) terecht komen. De overlegstructuur en het integratieve denken zijn er diep geworteld.

    Niet de vrouwvriendelijkheid lijkt aldus bedreigend voor diegenen die de Gentse loge hun aandacht gaven, want er zijn wel meer loges (ook binnen hun structuren) waar vrouwen als broeders gelijk zijn. Het bedreigende ligt (onbewust) in het respectvolle, weliswaar alternatieve, maçonnieke concept voor de eerste obediëntie uit 1717 waarbij vrijdenkende maçons binnen autonome loges in een onderling ondersteunende structuur bouwen aan een betere wereld, beginnend bij zichzelf. Ze doen dat binnen een modern gestructureerd verband zonder pyramidale macht, wel met een evenwaardige ondersteuning.

    Daardoor krijgt de Gentse loge (ongevraagd) aandacht, en lijkt deze ontraden door oudere structuren binnen de vrijmetselarij. Gelukkig worden ALMA leden niet alom geweerd door individuele leden van klassieke obediënties. Veel vrijmetselaars koesteren warme vriendschap voor broeders en zusters, ongeacht de obediëntie of alliantie van hun respectievelijke loges. U allen mijne broeders en zusters... nietwaar?

    De officiële bezorgdheid van leidinggevenden in Obediënties lijkt dus te vinden in de vrees dat een horizontale, gelijkwaardige organisatie het maçonnieke karakter niet kan waarborgen. Dat is respectabel,... maar ze dwalen binnen historische perspectief. Obediënties zijn immers steeds ontstaan uit autonome loges, of loges die hun autonomie hadden verworven en een onderling samenwerkingsverband zochten. Zoals grote groepen logeleden in vriendschap uitzwermen,... zo zwermen ook individuele vrijmetselaars en zelfs loges uit, wars van bestaand structuren. Dat is een geschiedkundig gegeven dat een wetenschapper als Jimmy Koppen zeker zal bevestigen.

    De belangrijke regel die de loges van ALMA bindt is het feit dat ze de aloude maçonnieke gewoonten koesteren bij de voorbereiding, inwijding en gedurende het groeiproces van hun leden.

    Wat ondertussen binnen de bestaande obediënties broeit is een intern verhaal van die obediënties. ALMA leden, zij bouwen tijdens de dag en rusten bij nacht.

    In de taal van Voltaire zou het klinken: "Ni hérisson, ni paillasson".
    De steenhouwer, hij kapt verder aan zijn eigen steen, niet aan die van anderen.
    Maar hij kijkt en zorgt dat zijn steen past in het bouwwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Nondisputandum,

      Vooreerst mijn verontschuldiging voor het laattijdige antwoord. Ik ben nl. al een tijdje verstoken van internet, tenminste bij mij thuis.

      Ik dank u hartelijk voor de verhelderende reactie. Ik weet nu iets beter waar ALMA voor staat.

      Het volgende las ik graag in uw reactie:
      "Gelukkig worden ALMA leden niet alom geweerd door individuele leden van klassieke obediënties. Veel vrijmetselaars koesteren warme vriendschap voor broeders en zusters, ongeacht de obediëntie of alliantie van hun respectievelijke loges. U allen mijne broeders en zusters... nietwaar?"

      Dit is voor mij essentieel!

      Met de meest Broederlijke groeten,

      Walther

      Verwijderen
  2. Inderdaad, dat is een essentie.
    Succes met je blog mlb Walther.

    BeantwoordenVerwijderen